Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej nr 229 na fragmencie łączącym Lębork i Łebę pod rygorem natychmiastowej wykonalności. Inwestycja ta stanowi część większego programu modernizacji i budowy linii kolejowych w celu zapewnienia dostępu do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.
Przygotowania do budowy elektrowni jądrowej po kilkunastu latach impasu wyraźnie przyspieszyły w ubiegłym roku. Wydano wówczas dla inwestycji
decyzję środowiskową oraz
decyzję lokalizacyjną, a także podpisano
umowę z amerykańskimi partnerami dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej. Jak zapowiedział w ostatnich dniach premier Donald Tusk,
już wkrótce ruszą prace przygotowawcze. Wcześniej pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando przekazał, że
roboty budowlane będą mogły ruszyć już w 2028 roku. Wcześniej będzie musiała jednak zostać przygotowana infrastruktura transportowa, która zapewni dostęp do miejsca planowanej elektrowni, która powstanie w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino (gmina Choczewo, powiat wejherowski, województwo pomorskie) nad Morzem Bałtyckim.
Największym zadaniem w ramach programu inwestycji transportowych na potrzeby elektrowni jądrowych będzie rozbudowa układu linii kolejowych w powiatach wejherowskim i lęborskim. Wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel szacuje się na 2,8 mld zł. Dokumentację projektową dla inwestycji przygotowuje konsorcjum Multiconsult Polska i Transprojekt Gdański.
Umowę w tej sprawie podpisano w ubiegłym roku w marcu, a jej wartość brutto opiewa na 58 mln zł. Inwestycja zakłada modernizację istniejących linii kolejowych nr 229 i 230 na odcinkach Lębork – Łeba oraz Wejherowo – Kostkowo oraz połączenie ich nową linią kolejową Kostkowo – Steknica przez Choczewo i Lubiatowo-Kopalino.
Powstały układ linii kolejowych umożliwi nie tylko obsługę elektrowni jądrowej, ale również szeregu miejscowości nadmorskich, czy coraz bardziej zaludnionego obszaru pomiędzy Wejherowem a miejscowością Góra, a także skrócenie czasu przejazdu z Trójmiasta do Łeby. Co istotne, dostęp do elektrowni jądrowej będzie możliwy z dwóch stron, co będzie miało duże znaczenie dla bezpieczeństwa – dostępne będą dwa niezależne korytarze transportowe przeznaczone do wywozu odpadów promieniotwórczych i ewakuacji.
Decyzja pod rygorem natychmiastowej wykonalności
W dniu 23 sierpnia Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej nr 229 pomiędzy Lęborkiem a Łebą. Decyzja ta ma rygor natychmiastowej wykonalności. Po wydaniu decyzji lokalizacyjnej oraz pozwolenia na budowę możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych na fragmencie o długości ponad 31 kilometrów (pomiędzy 102,46 a 133,62 kilometrem trasy). Po ich zakończeniu możliwe będzie pokonanie rzeczonego fragmentu w zaledwie 20 minut.
Ponadto stacja kolejowa w Łebie zostanie rozbudowana. Powstanie tu pięć torów stacyjnych i trzy krawędzie peronowe (peron wyspowy i peron jednokrawędziowy). Plac ładunkowy zostanie przeniesiony na miejsce terenów rekreacyjnych. Infrastruktura pasażerska będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną zdolnością do poruszania się. Na razie inwestycja jest opóźniona o kilka miesięcy względem harmonogramu, który zakładał uzyskanie decyzji środowiskowej dla wszystkich fragmentów już w maju.
(Zbyt) ambitny poziom parametrów eksploatacyjnych?
PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły ambitny poziom parametrów eksploatacyjnych dla wszystkich odcinków w ramach inwestycji. Przewidziano bowiem prędkość eksploatacyjną 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h dla pociągów towarowych, 225-metrowe perony i dopuszczalną długość składów towarowych na poziomie 750 metrów. Ponadto wszystkie fragmenty zostałyby zelektryfikowane.
Pomijając fakt, że wszystkie odcinki będą jednotorowe, pozostałe parametry są właściwe magistralom kolejowym o dużych potokach pasażerskich i dużym ruchu towarowym. Tym samym nasuwa się pytanie o adekwatność zakładanego zakresu prac względem faktycznych potrzeb. Z drugiej strony realizacja zadania w zakładanym standardzie umożliwi trasowanie pociągów z Gdyni do Łeby z pominięciem Lęborka o bardzo konkurencyjnym czasie przejazdu rzędu godziny.
Nie tylko linie kolejowe
Program inwestycji infrastrukturalnych na potrzeby elektrowni jądrowej oprócz budowy i modernizacji linii kolejowych obejmuje także również budowę infrastruktury drogowej i morskiej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na początku sierpnia ogłosiła
przetarg na budowę nowej drogi krajowej, która połączy Lubiatowo-Kopalino z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Trasa ta będzie miała ok. 26 kilometrów długości. Będzie przebiegała w całości w nowym śladzie.
Z kolei Urząd Morski w Gdyni zawarł w tym tygodniu
umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla tzw. MOLF (ang. Marine Off-Loading Facility), czyli konstrukcji morskiej w postaci specjalnego pirsu, przeznaczonej do rozładunku wielkogabarytowych niepodzielnych komponentów, takich jak 300-tonowy zbiornik reaktora jądrowego, czy 700-tonowa wytwornica pary.